بلوک سیلندر

بلوک سیلندر ، محلی است که در آن سیلندرها تعبیه شده است.

حرکت رفت و برگشت پیستون درون سیلندرها انجام می شود. حرکت پیستون، انرژی خود را از احتراق حاصل از سوخت و اکسیژن می گیرد. به عبارت دیگر این بلوک قطعه ای ریخته گری از جنس چدن یا آلومینیوم می باشد که در مواقع فوندانسیون تشکیل یک موتور احتراق داخلی را به وجود می آورد. به طوری که محل نصب میل لنگ، رینگ پیستون و شاتون، سرسیلندر، کارتل، منیفولد گاز و کلیه قطعات جانبی را فراهم می سازد. از این رو دقت در ساخت و ماشین کاری بلوکه سیلندر و همچنین نوع آلیاژ آن به جهت تحمل سرما و گرمای بیش از حد جهت جلوگیری از ترکیدن از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

 

تسمه تایم


تسمه تایم قطعه ای از جنس لاستیک است. این قطعه به صورت دندانه ای می باشد تا مانع از لغزیدن تسمه شود. وظیفه اصلی آن اطمینان حاصل کردن از زمان بندی صحیح باز و بسته شدن سوپاپ ها با توجه به حرکت پیستون ها در سیلندر است. به طور خلاصه می توان کفت که این قطعه میل لنگ و میل سوپاپ را به منطور زمان بندی دقیق به یک دیگر متصل می کند. در نتیجه تسمه تایم حرکات پایین و بالای موتور را با یک دیگر هماهنگ می کند. البته در حال حاضر گروهی از خودروهای جدید در موتور به جای تسمه از زنجیر تایم استفاده می کنند که ماندگاری بسیار طولانی تر دارد.

 

فنر سوپاپ


فنر سوپاپ فنری است که کمک می کند تا سوپاپ در جای خود ثابت شود. این فنر با فشاری که بر سوپاپ ها ایجاد می کند تسهیل حرکت این قطعات را به عهده دارند. به عبارت دیگر فنر سوپاپ موجب می گردد تا وجه سوپاپ بر روی نشیمنگاه سوپاپ محکم نگه داشته شده و بدین ترتیب از هر گونه نشتی در زمان های تراکم و احتراق جلوگیری شود.

 

نتیجه گیری:

به طور کلی، بلوک سیلندر محل قرار گیری سیلندر است. جنس سیلندر از چدن یا آلومینیوم می باشد. تسمه تایم قطعه ای از جنس لاستیک است و مانع از لغزیدن تسمه می شود . این قطعه به صورت دندانه ای است.