آشنایی با مفهوم دریفت کردن و نحوه انجام آن

آشنایی با مفهوم دریفت کردن و نحوه انجام آن، در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه انجام دریفت بپردازیم. همچنین به بررسی مفهوم آن خواهیم پرداخت. اگر شما نیز به دنبال هیجان و مهارت های پر ریسک با خودرو هستید پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. با ما همراه باشید.

مفهوم دریفت‌کردن

دریفت نوعی حرکات نمایشی اتومبیل‌رانی است که این روزها به یکی از جذاب‌ترین شاخه‌های ورزشی موتور اسپرت تبدیل شده است. دریفت، حرکتی است که در آن، راننده عمداً خودرو را در حالت بیش‌فرمانی قرار می‌دهد. در این شرایط، چرخ‌های عقب مخالف جهت پیچ جاده لیز می‌خورند که در‌اصطلاح به آن rear slip angle یا زاویه لغزش عقب می‌گویند. در حالت Oversteer  یا بیش‌فرمانی، زاویه چرخ‌های عقب باید بیش‌تر از زاویه لغزش چرخ‌های جلو باشد و محور عقب به‌قدری منحرف شود که زاویه آن کم‌تر از زاویه‌ی پیچ باشد. در این زمان، با فرمان‌دهی و چرخش چرخ‌های جلو مخالف جهت پیچ، دریفت انجام می‌شود.

دریفت کامل و موفق به دریفتی گفته می‌شود که قبل از رسیدن خودرو به مرکز پیچ، زاویه‌ بین پیچ و محور عقب خودرو بیش‌تر از زاویه محور جلو و پیچ باشد که در ‌این‌صورت، راننده قادر است در جهت مخالف پیچ فرمان‌گیری و از پیچ عبور کند. 

نحوه انجام دریفت

در‌حالت‌کلی، دو تکنیک برای انجام دریفت وجود دارد: تکنیک کلاچ که برای دریفت کردن با خودروها‌ی دیفرانسیل‌عقب به‌کار می‌رود و تکنیک ترمز دستی که برای خودرو‌های دیفرانسیل‌جلو کاربرد دارد.

تکنیک کلاچ clutching technique

در این تکنیک، زمان رسیدن به پیچ، خودرو را در حالت دنده 2 قرار دهید یا اگر با دنده بالاتری درحال حرکت هستید، 1یا 2 دنده معکوس دهید؛ سپس در‌حالی‌که دور موتور بر‌حسب نوع خودرو بین ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ قرار دارد، با نگه‌داشتن دور موتور، برای هرز‌گردی چرخ‌های عقب و کاهش چسبندگی، خودرو را به‌ داخل پیچ هدایت کرده و هم‌زمان، کلاچ خودرو را فشار دهید و رها ‌کنید.

برای ادامه دریفت، پدال گاز را رها نکنید و با بازی‌کردن با پدال گاز و فرمان‌گیری، خودرو را کنترل کنید. برای پیچ‌‌های بعدی هم با کنترل خودرو، مسیر را تغییر دهید و پیچ بعدی را نیز با دریفت پشت‌ سر بگذارید.

تکنیک ترمز‌دستی hand-brake technique

این روش، برای دریفت‎کردن با خودرو‌های 2‌دیفرانسیل انجام ‌می‌شود؛ زیرا با استفاده از تکنیک کلاچ، نمی‌توان چرخ‌های عقب خودرو‌های 2‌دیفرانسیل را به هرزگردی وادار کرد. در این تکنیک، هنگام رسیدن به پیچ، ترمز‌دستی را بکشید تا چرخ‌های عقب، یک‌باره چسبندگی خود را از دست بدهند و در ادامه، مانند تکنیک قبلی، دریفت انجام شود. به‌طور کلی، دریفت‌کردن با تکنیک ترمز‌دستی، به ‌علت دشواری حفظ تداوم عدم چسبندگی، سخت‌تر از روش قبلی است.

امکان انجام دریفت‌های طولانی با خودرو‌های دیفرانسیل‌عقب وجود دارد؛ اما دریفت‌کردن چند پیچ با خودرو‌های دیفرانسیل‌جلو، عملاً بسیار سخت است.