آشنایی با فناوری های سوئیچ هوشمند، کنترل فشار بادها، ترمز ضد قفل و فناوری های موبایلی در خودرو، تغییرات گسترده و انقلابی فناوریهای خودرو از دهه 90 میلادی تاکنون، شتاب زیادی گرفته است؛ مخصوصا طی یک دهه گذشته با گسترش فناوریهای جدید مانند نانوتکنولوژی و موتورهای الکتریکی و همچنین سیستمهای خودران اتومبیل، فناوری تا مغز استخوان صنعت خودرو نفوذ کرده است. لوسید، رایمک، تسلا و پروژههای بزرگ آنها، از نمونه ماجراجوییهای خودروسازان بزرگ در بهکارگیری تکنولوژیهای جدید در خودروها هستند و شواهد به خوبی بیانگیر این مطلب است که حرکت در این مسیر، بیوقفه ادامه خواهد یافت!
سوئیچ هوشمند و کیلس استارتر: چرخش سوئیچ هم لازم نیست!
طی سه دهه گذشته، کمپانیهای خودروسازی برای بازوبستهکردن درهای خودرو یا استارت سریع آن، دست به نوآوریهای متعددی زدهاند. امروزه در خودروهایی که به سیستم کیلس استارتر مجهز هستند، با قراردادن یک ریموت هوشمند در جیبتان، میتوانید بهراحتی درهای اتوبیل خود را باز کرده و پس از آن، بدون چرخاندن سوئیچ و تنها با فشردن کلید استارت برای روشنکردن اتومبیل اقدام کنید. استفاده از سوئیچهای هوشمند (Keyless) امروزه حتی در ارزانترین و معمولیترین خودروها نیز یک امر معمول و استاندارد به حساب میآید.
مرسدس بنز در سال 1998 برای اولینبار سوئیچ هوشمند را در محصولات خود مورداستفاده قرار داد. در سیستم استارت بدون کلید، به جای سوئیچ فلزی قدیمی، از یک دکمه بهعنوان استارت موتور استفاده میشود. البته در برخی از خودروهای برندهای مشهور مانند رنو تلیسمان، سیستم کیلس استارتر در قالب یک مستطیل پلاستیکی (FOB KEY) هوشمند تعریف شده است.
TPMS کنترل فشار باد لاستیک ها: فشار داخلی لاستیک چقدر است؟
حضور سنسورها به عنوان سیستمهای هشداردهنده، انقلاب بزرگی در فناوری های صنعت خودرو به دلیل هشدار و پیشگیری در قسمتهای مختلف ایجاد کرده است. TPMS یا سیستم کنترل فشار باد لاستیکها، یکی از سنسورهای بسیار کاربردی و حیاتی در اتومبیلهای پیشرفته امروزی است که با پایش لحظهای فشار باد لاستیک، میتواند نقش چشمگیری در کاهش مصرف سوخت، پیشگیری از ساییدگی لاستیک و همچنین حوادث جادهای ایفا کند.
سیستم کنترل فشار باد لاستیک در دو نوع dTPMS و iTPMS تقسیمبندی شده است که اصطلاحا به آنها سیستم کنترل فشار باد لاستیک مستقیم و سیستم کنترل فشار باد لاستیک غیرمستقیم گفته میشود. این سیستم، برای اولین بار در اواخر دهه 80 میلادی در پورشه 959 به کار رفت؛ اما پس از مدتی در خودروهای آمریکایی و سایر کمپانیهای خودروسازی نیز به کار گرفته شد.
ترمز ضدقفل ABS: از نجاتبخشترین تکنولوژیهای خودرو
فناوری ترمز ضدقفل با عمری بیش از 40 سال، بدونشک تاکنون جان میلیونها انسان را حفظ کرده است. اولین شکل از ترمزهای ضدقفل امروزی، در سال 1978 و در مرسدس بنز W116 اجرایی شد. طراحی این سیستم توسط Bosch آلمان، آغازی بر پیشرفت و گسترش ترمز ABS در تمامی خودروها بود.
قفلشدن چرخها، یکی از بزرگترین مشکلاتی است که خصوصا در جادههای مرطوب بهشدت میتواند خطرآفرین باشد. این قفلشدن، امکان تغییر مسیر را خصوصا در ترمزهای شدید از راننده میگیرد؛ اما با بهکارگیری سیستم ترمز ضدقفل در تمامی خودروها، دغدغه قفلشدن چرخها برای همیشه برطرف شد.
فناوریهای موبایلی در خودرو: ادغام موبایل در خودرو
فناوریهایی مانند Google Android Auto و Apple CarPlay راننده را قادر میکنند تا حین رانندگی، بدون دردستگرفتن موبایل، از تمام قابلیتهای آن استفادهکند. درواقع با استفاده از چنین فناوریهایی، رابط کاربری بزرگتری برای استفاده از موبایل خواهید داشت. از سوی دیگر، نیازی به مشاهده صفحه موبایل ندارید و میتوانید تمرکز خود را معطوف رانندگی کنید.
همانطور که از نام اندرویداتو و اپلکارپلی میتوان حدس زد، چنین سیستمهای پیشرفتهای توسط شرکتهای گوگل و اپل توسعه داده شده است و در صورت اتصال به گوشی هوشمند شما، کاملا میتواند جای سیستم اینفوتیمنت در داشبورد خودرو را به خود اختصاص داده و امکانات ویژه گوشیهای هوشمند را در اختیارتان قرار دهد.