ضرورت ارتقای سیستم های ایمنی خودرو، آنچه از ایمنی خودرو میدانیم و هنگام خرید ممکن است از فروشنده ماشین سؤال کنیم تعداد کیسههای هوا و در بهترین حالت وضعیت ترمزهای خودرو است. تقریباً بیشتر دارندگان خودرو تصور میکنند که تنها همین دو فاکتور تعیینکننده ایمنی خودرو است. حال بهتر است بدانید مواردی نظیر طراحی صندلیهای جلو نیز به حفاظت از سرنشینان کمک میکند.
ترومای شلاقی و کاهش ایمنی سرنشینان خودرو
با توجه به دقت و افزایش اطلاعات عمومی خریداران خودرو در جهان بسیاری از خودروسازان استانداردهای خاص بینالمللی را برای طراحی صندلیها و حفظ ایمنی خودروها به کار بستهاند.
ترومای شلاقی یکی از آسیبهای رایج مرتبط با ستون فقرات گردنی است که در بیشتر تصادفات حتی در سرعتهای پایین نیز امکان بروز آن بسیار زیاد است.
در اغلب تصادفات راننده پیش از برخورد با مانع یا خودرو پای خود را محکم بر روی پدال ترمز قرار میدهد. در این حرکت گردن سرنشینان جلو ابتدا به عقب خم شده و در لحظه برخورد به علت نیروی واردشده معکوس بهطور ناگهانی سر و گردن به جلو برمیگردد. این حرکت رفت و برگشتی حالتی شبیه به حرکت شلاق دارد.
این خم و راست شدن گردن موجب افزایش درد در مهرههای پایینی گردن و میانی دو کتف میشود که با محدودیت حرکت گردن همراه خواهد بود. علاوه بر این تشخیص و درمان این نوع از ضایعات سخت، زمانبر و پرهزینه است.
ضرورت ارتقای سیستم های ایمنی خودرو
احتمال بروز آسیبهایی نظیر ترومای شلاقی در تصادفات بسیار بالاست چرا که حتی در سرعتهای پایین نیز خم و راست شدن گردن اتفاق میافتد. بنا بر آماری که تنها در قاره اروپا گردآوریشده این ضایعات سالانه حدود 10 میلیارد دلار هزینه به کشورهای این حوزه تحمیل میکند. حال تصور کنید این رقم در کشورهای آسیایی (بهویژه ایران) که با چالشهای مختلف رانندگی و ایمنی مواجهاند تا چه اندازه است؟!
تمام عوامل فوق موجب شده تا یک تیم تحقیقاتی حرفهای شامل پزشکان، فیزیوتراپیست ها، شرکتهای بیمه، قوه قضاییه و حتی اعضای هیئت دولت به بررسی این عارضه و راههای پیشگیری و کاهش آسیبهای آن بپردازند.
با توجه به تحقیقات این گروه طراحی مدل صندلیها، اندازه آنها و نحوه قرارگیری سر و گردن میتواند بر احتمال بروز این عارضه مؤثر باشد. تکیهگاهی پهن و وسیع و متمایل به جلو قادر است از شدت ضربات کاسته و از خم و راست شدن مهرههای گردن با زاویه زیاد جلوگیری کند. در واقع هرچه دامنه حرکت گردن هنگام برخورد کمتر شود ایمنی سرنشینان نیز افزایش مییابد.