سیستم های ایمنی خودرو در خودروهای امروزی جهان
سیستم های ایمنی خودرو در خودروهای امروزی جهان

سیستم های ایمنی خودرو در خودروهای امروزی جهان، تا چند دهه پیش اتومبیل‌ها با هر کیفیت و ساخت هر کشوری از سیستم های ایمنی خودرو بی‌بهره بودند. اگرچه کیفیت ساخت در کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن نقش مهمی داشت اما با افزایش سرعت خودروها کمبود این سیستم‌ های ایمنی بیش از پیش احساس می‌شد. تا اواسط دهه 90 میلادی خودروسازان علاقه‌ای به استفاده از سیستم‌ های ترمز ضد قفل یا همان ABS نداشتند. بخشی از این عدم تمایل به قیمت تمام‌ شده بالاتر آنها باز می‌گشت.

ایمنی خودرو با ترمز ضد قفل (ABS)

یکی از رایج‌ترین لوازم ایمنی به‌کار رفته در خودروها که اغلب رانندگان حداقل با نام آن آشنایی دارند ترمز ABS است. تا پیش از روی کار آمدن آن، چرخ خودرو پس از ترمزگیری بر روی سطوح لغزنده قفل می‌شدند و اجازه کنترل خودرو را از راننده سلب می‌کردند.

در این مواقع رانندگان ناچار بودند برای توقف ایمن‌تر مدام پای خود را بر روی ترمز فشار داده و رها کنند. مهم‌ترین مزیت ترمزهای ضد قفل فرمان پذیر بودن خودرو حتی در هنگام ترمزگیری ناگهانی است. افزون بر این سیستم ترمز ABS می‌تواند فشار ترمز وارد شده هر یک از چرخ‌ها را به‌طور جداگانه تنظیم نماید.

ایمنی خودرو با سیستم کنترل پایداری خودرو (ESP)

پس از ابداع ترمز ABS سیستم کنترل پایداری یکی از مهم‌ترین سیستم های ایمنی خودرو برای جلوگیری از ایجاد سوانح رانندگی بود. این سیستم به‌طور دائم ترمزهای ABS، چرخش فرمان و کشش خودرو را بررسی کرده و در صورت تشخیص شتاب و انحراف ناگهانی وارد عمل شده و اجازه چرخش و واژگونی را به خودرو نمی‌دهد.

سیستم کنترل پایداری خودرو نخستین بار در سال 1995 در کشور آلمان به کار گرفته شد و استفاده از آن از سال 2012 در ایالات متحده آمریکا اجباری شده است.

ایمنی خودرو با ایربگ های کناری (SAB/SAS)

ولوو نخستین شرکت خودروسازی بود که از ایربگ کناری در محصولات خود استفاده کرد. امروزه برخی خودروسازان از دو کیسه هوا در دو طرف صندلی استفاده می‌کنند.

برخی خودروسازان نیز مانند جنرال موتورز تنها به یک ایربگ که در بین صندلی‌ها قرار دارد اکتفا می‌کنند. در ایران نیز ظاهراً خودروسازان به این موضوع همچنان اعتقادی ندارند و هنوز برای نصب ایربگ های جلویی با خریداران و سازمان‌های بازرسی چانه می‌زنند! ایربگ های جانبی نقش مهمی در جلوگیری از برخورد سرنشینان با یکدیگر و با ستون میانی خودروها دارند.

ایمنی خودرو با ایربگ های پرده‌ای

ایربگ های پرده‌ای نیز نخستین بار توسط شرکت ولوو برای مدل S80 در سال 1999 مورداستفاده قرار گرفت. این کیسه‌ های هوا مانع از برخورد سرنشینان با شیشه خودروها در هنگام سوانح رانندگی می‌شود. برخورداری این ایربگ ها به سنسورهای ضربه و شتاب جانبی موجب شده تا در هنگام واژگونی خودرو به‌سرعت عمل کنند.